PvdA en Progressieve Partij werken samen in de gemeente Aalten

7 december 2021

Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen wordt de Progressieve Partij versterkt met leden van de PvdA afd. Aalten-Dinxperlo.  De PvdA-leden Sylvia Stuivenberg (Dinxperlo)  en  Petra Hoezen (Aalten) staan beiden hoog op de kandidatenlijst van de Progressieve Partij. Op plaats 3 en op plaats 6.

Eerste idee al 15 jaar geleden gelanceerd

Motor achter de samenwerking tussen PvdA en PP zijn al jaren Hans Eppink (Dinxperlo, secr. PvdA en vml. Raadslid PvdA) en Joop Wikkerink (Bredevoort, wethouder PP en lid van GroenLinks).  Hans: “Al een jaar of vijftien geleden heb ik een idee van een brede progressieve beweging in de gemeente Aalten gelanceerd”.  Joop: “In een gemeente met de grootte als die van ons is samenwerking op de linkerflank het enige antwoord voor de belangen van kwetsbare inwoners”.  Door interne oorzaken kwam het er maar niet van.  Joop: “Natuurlijk keken wij ook naar de landelijke ontwikkelingen. Daar zie je dat bijv. Groen Links en PvdA inhoudelijk dicht bij elkaar staan en goed samenwerken”. Hans: “De landelijke versnippering willen wij hier per se niet. Dus dan moet je op links samenwerken. We hopen ook dat deze samenwerking een uitnodiging is aan alle mensen die stemmen op de landelijke  linkse partijen om lokaal de handen in een te slaan!”

PvdA-afdeling blijft bestaan.

Hoe werkt nu deze progressieve samenwerking. Joop: “De Progressieve Partij is een lokale progressieve partij. Een vereniging met leden. We hebben leden die landelijk lid zijn van GroenLinks. Er zijn  leden die stemmen op de Partij voor de Dieren. We hebben ook leden die landelijk geen voorkeur hebben. Nu treden dus leden toe die lid zijn van de Partij van de Arbeid.”. Hans: “Het gezamenlijk doel is de handen in een te slaan om onze kernwaarden: bestaanszekerheid en gelijke kansen in onze gemeente waar te maken. De afdeling van de PvdA blijft gewoon bestaan  net zoals andere afdelingen van de landelijke linkse partijen.

Progressieve Partij werkt door.

Naast de twee PvdA-kandidaten  staan ook de huidige PP-raadsleden Esther Diepenbroek (lijsttrekker)  en Bert Weevers  weer op de lijst. Het motto blijft onveranderd:  lokaal, groen en sociaal. Esther: “We willen een leefbare wereld voor onze kinderen en kleinkinderen”. Huidig wethouder Joop Wikkerink (Werk en Inkomen, Zorg en Welzijn) staat op plaats vier en is weer beschikbaar voor een wethouderspost op het sociaal domein in het nieuwe college. Hij stelt zich niet beschikbaar als raadslid. “We zijn er van overtuigd dat door deze samenwerking we meer kunnen betekenen voor mensen die in de knel dreigen te komen. Daarom zetten we vol in op bijvoorbeeld betaalbare sociale woningbouw en zorgen we goed voor de zorg.” aldus Hans en Joop.